برای عکاسی در سفر در وهله اول لازم است که دوربین و تجهیزات عکاسی خود را به خوبی بشناسید. وقتی با وسیله خود احساس راحتی داشته باشید، بسیار بهتر و هوشمندانه تر می توانید روی سوژه های دلخواه تمرکز کنید. در واقع باید گفت که حس درونی فرد، به خوبی در عکس‌هایش تداعی می‌شوند.

همچنین بسیار مهم است که فرهنگ منطقه‌ای که قرار است به آنجا سفر کنید را بدرستی بشناسید. تا حد امکان رفتارهای خود را به سنت های منطقه نزدیک کنید و ترجیحا متناسب با محلی که در آن حضور دارید لباس بپوشید. سعی کنید در اجتماع هایی که حاضر می شوید، به حساسیت های موجود احترام بگذارید و خلاف آن عمل نکنید. شاید با خود بگویید این مساله به عکاسی چه ربطی دارد؟ باید بگوییم که به این صورت خودتان را همرنگ مردمی کرده‌اید که در شهر یا روستایشان حضور دارید و آنها به شما بیشتر اعتماد می‌کنند و می‌توانید از چهره یا خانه‌هایشان عکاسی کنید.

همچنین بد نیست که ابتدا با فرد موردتوجه خود که قصد عکاسی از او را دارید یک دوستی ساده حتی چند ثانیه ای برقرار و سپس عکاسی کنید. یادتان باشد که نباید مثل  یک جاسوس رفتار کنید. لنزهای تله فوتوی (عکاسی ار فاصله دور) خود را کنار بگذارید و خودتان را در لحظه و منطقه موردنظر قرار دهید. عکس های افراد موفق و سرشناس همیشه از دل ماجرا گرفته شده اند نه از فاصله ای دور.

 

تحقیق پیش از سفر

پیش از آنکه به محل موردنظر خود سفر کنید حتما در مورد آن تحقیق و مکان های دیدنی و منظره های زیبای آن را پیدا کنید. حتی اگر می توانید در مورد فرهنگ مردم منطقه نیز اطلاعاتی کسب کنید.  به عکس راهنمای سفر آن شهر یا منطقه نگاه کنید و از قبل تعیین کنید کدام بخش آن برای ثبت مناسب است.

آب و هوای بد مساوی است با عکس‌های خوب

درست برخلاف تصور عموم مردم، باران، برف و مه نه تنها موجب خراب شدن عکس نمی‌شوند، بلکه این دگرگونی طبیعت باعث می‌شود تا بهترین و زیباترین لحظه ها و منظره ها را به ثبت برسانید. البته باید حتما برای عکاسی در این موقعیت ها تجهیزات کامل از جمله کیسه پلاستیکی، چتر، سه‌پایه و … همراه خود داشته باشید.

هر عکاسی باید فهرست یادآوری از وسایل موردنیاز خود در طول سفر داشته باشد. توجه داشته باشید که همه وسایلتان به روز باشند تا در سفر با مشکلی روبه رو نشوید.

 

نگاه متفاوت داشتن

برای اینکه عکس های زیبایی در سفر خلق کنید، به دل رویدادها بروید. بالای کوه بروید تا دید متفاوتی داشته باشید. از همه زوایای ممکن از سوژه خود عکس بگیرید تا بهترین زاویه را پیدا و سپس عکاسی کنید. به این صورت که اول یک عکس بگیرید. سپس تلاش کنید از زاویه‌ای دیگر از منظره مورد نظر عکاسی کنید. دوباره روشی دیگر را امتحان کنید. دن وسترجن (یکی از عکاسان نشنال جئوگرافیک) اعتقاد دارد با سه بار امتحان کردن زوایای مختلف از سوژه واحد می‌توانید بهترین عکس را خلق کنید.

شاید برایتان عجیب باشد، اما دانستن و آگاهی داشتن در مورد همه مسایل مربوط به شهر، سیستم حمل و نقل آن، فرهنگ مردم، مناطق گردشگری، قوانین و عرف آن جامعه و … در عکاسی تاثیر شگرفی دارند. شما با داشتن اطلاعات کامل می توانید با نگاهی متفاوت از دیدنی ها عکس بگیرید.

به تصویر کشیدن زندگی مردم محلی

زندگی محلی مردم در شهرها یا روستاها در کنار چشم‌اندازهای زیبای منطقه، مواردی هستند که می توانید در قاب دوربین آنها را ثبت کنید. با آشنایی با محلی ها و مردم منطقه و آگاهی از زندگی روزانه آنها، شاید حتی بتوانید تصاویر ماندگارتری ثبت کنید. این گونه عکس ها بیشتر از زیبایی، ماندگاری دارند.

با احترام به محلی ها و آگاهی داشتن در مورد فرهنگ، قوانین و اعتقادات آنها از آنها اجازه بگیرید و عکس های پرتره از آنها ثبت کنید. با این کار می توانید زیبایی و تفاوت مردمی که هیچ شناختی روی آنها ندارید را به خوبی به تصویر بکشید. برای ثبت پرتره می توانید محل زندگی آنها را نیز در گوشه ای از کادر بگنجانید. به همین منظور، نباید روی صورت و گردن سوژه زوم کنید. کمی عقب تر کادر ببندید تا مناظر اطراف هم ثبت شوند. برای این منظور می توانید از لنزهای واید کمک بگیرید.

همچنین، با لنزهای بزرگ و لنز زوم می توانید از فاصله دور از انسان ها عکاسی کنید، بدون اینکه خودشان بدانند. اینکه سوژه پوز خاصی نداشته باشد حالت طبیعی تری به عکس می بخشد. برای این منظور باید همیشه هوشمندانه و با نگاه تیزبین به اطراف نگاه کنید. سعی کنید لحظه ها و موقعیت هایی را شکار کنید که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم منطقه است.

داستان‌سرایی با عکس

عکس های منظره هم باید داستان و سوژه خاصی داشته باشد. مهم نیست از چه منظره ای عکاسی می کنید، عکس شما باید نقطه کانونی داشته باشد. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما اینکه فقط از کوه و جنگل بدون هدف عکس بگیرید، هیچ تاثیری روی بیننده نخواهد داشت. سعی کنید با عکس خود پیغامی را به بیننده منتقل کنید.

 

همچنین، با گرفتن چندین عکس پشت سر هم از یک منطقه می توانید داستان زندگی محلی مردم را تعریف کنید؛ چگونه لباس می پوشند، چگونه کار می کنند، کجا زندگی و کجا استراحت می کنند. یک تم مشخص برای عکس های خود تعیین کنید تا داستانی گویا داشته باشد. می توانید در یک روز از صبح که از خواب بیدار می شوید تا هنگام خواب در شب عکاسی کنید و داستان های خود را به تصویر بکشید.

هر چه قدر می توانید زیاد عکس بگیرید. شاید این تنها فرصتی است که شما به شهر یا کشور موردنظر سفر کرده اید پس باید تا می توانید عکس های زیادی در مورد آن ثبت کنید.

توجه به جزئیات

عکاسی از یک چشم‌انداز به طور کلی به جزئیات تصویر مرتبط است. بنابراین، هرچه جزئیات بیشتری در کادر قرار دهید، عکس زیباتری نیز خواهید داشت. جزئیات و عمق تصویر با طولانی تر بودن زمان نوردهی (باز بودن دیافراگم) افزایش پیدا خواهند کرد.بنابراین، سعی کنید بالاترین F-stop  (در بیشتر دوربین ها، ۲۲ خوب است) را انتخاب کنید. این کمک می کند تا نور کمتری وارد دوربین بشود و انعطاف پذیری بیشتر برای نوردهی به کاربر بدهد. اگر قصد دارید حساسیت نوری دوربین را کاهش دهید (حدود ۱۰۰)، باید مراقب باشید تا کیفیت عکس کاهش پیدا نکند و در تصویر نویز ایجاد نشود.

منبع: https://www.rooziato.com

مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، نام یکی از معروف‌ترین تابلوهای نقاشی لئوناردو دا وینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی شده‌است. این نقاشی دارای عناوینی همچون شناخته شده‌ترین، پُر بازدیدترین و مقلدترین (مورد تقلید قرار گرفته) اثر جهان می‌باشد که بیشترین مطالب نوشته شده مرتبط را نیز شامل می‌گردد.این اثر استثنایی در طول تاریخ چندین بار ربوده شده، و با این‌که بیش از ۵۰۰ سال از زمان خلقش می‌گذرد اما آسیب چندانی ندیده‌است. مونالیزا هم‌اکنون در تملک دولت فرانسه می‌باشد و در موزه لوور در پاریس نگهداری می‌شود. تابلوی مشهور لبخند ژوکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا و همچنین سبک نوین نقاشی لئوناردو دا وینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسید. گفته شده‌است که داوینچی سفارش نقاشی این اثر را بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ دریافت کرد،اما آن را به موقع تحویل نداد و چند بار آن را عوض کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی به‌طور قطع ثابت گردید که لیزا دل ژوکوندو، همان مدل شناخته شده برای پرترهٔ مونالیزا است.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/

پوستر یکی از عناصر تبلیغاتی می باشد که ما همه روزه در محیط کار یا جامعه و در رفت و آمدهای خود مشاهده می کنیم. برخی از پوسترها به گونه ای هستند که ممکن است ما با دیدن آن ها قدم هایمان را آهسته­ تر برداریم و برخی ممکن است به گونه ای باشند که کوچکترین توجهی به آن­ها نکنیم و از کنار آنها عبور کنیم. به دلیل آن تا بحال فکر کرده ­اید؟ اینکه ما به برخی از پوسترها توجه نمی کنیم همیشه دلیل بر خوب نبودن آن نیست چون هر پوستر برای قشر یا گروه سنی خاصی طراحی شده است و ممکن است برای همه جذاب نباشد و برخی نیز برای عام مردم طراحی شده اند که از این نوع پوسترها انتظار می رود که بتوانند همه را به خود جذب کنند. اما چرا این اتفاق برای برخی از آنها نمی افتد؟ شاید به این خاطر است که طراح آن پوستر نکات مهم در طراحی را مدنظر قرار نداده است. ما در ظریف گرافیک تصمیم داریم نکات مهم در طراحی پوستر را برحسب تجربه و دانش خود شرح دهیم.

 

اصول طراحی پوستر

در حالت کلی براساس موضوع پوستر می توان آن ها را به دو دسته ی کلی تقسیم کرد: پوستر با مخاطب خاص و عام. به پوستر بالا که اثر یکی از طراحان خوب کشورمان به نام احسان پاریخی می باشد دقت کنید. این پوستر مخاطب عام دارد و به خوبی می تواند نظر بیننده را در مورد کمبود آب و خشکسالی جلب کند. دقت کنید همان­طور که در بالا اشاره شد برخی از پوسترها برای قشر یا صنف یا گروه سنی خاصی طراحی می شود و با توجه به هر گروه و قشر طرح پوستر ممکن است تغییر کند. مثلا اگر پوستری برای افراد جوان طراحی شده باشد باید از رنگ های درخشنده تر استفاده شود. پوسترهایی که برای عام مردم طراحی می شود نیز باید به گونه ای رنگ و اشکال هندسی و قالب کلی در کنار یکدیگر قرار گیرند که توجه همگان را به خود جلب کند. نکات مهم درطراحی پوستر خلاقانه و حرفه ای عبارتند از:

  • موضوع پوستر اهمیت بسیار زیادی در نوع طراحی شما دارد. مطمئنا نوع طراحی پوستر تبلیغاتی تجاری تفاوت زیادی با پوسترهای خبری دارند. قبل از شروع طراحی مشخص کنید که پوستر شما در کدام دسته از فعالیت ها قرار می­گیرد. خبری، تجاری، هدایت کننده یا تزیینی؟
  • رنگ یکی از مهم ترین عناصر در تمام ابزارهای تبلیغاتی می باشد. اصلی ترین ابزاری که می توان توجه دیگران را با کمک آن به چیزی جلب کرد رنگ می باشد. البته در تمام طراحی ها این نکته را درنظر داشته باشید که تنها به یک ابزار یا عنصر بسنده نکنید. رنگ با تمام جذابیتی که دارد وقتی در کنار قالب نامناسب یا اشکال هندسی و خطوط نامرتب قرار گیرد نه تنها زیبایی ندارد بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.
  • به محل نصب پوستر  باید توجه خاصی داشته باشید. در حالت کلی باید گفت پوستر بیشتر برای عابرین پیاده می باشد پس باید در تیررس نگاه آن ها نصب شود نه بالاتر و نه پایین تر از افق دید چون همه ی ما اغلب وقتی در حال قدم زدن هستیم مطمئنا بالا را نگاه نمی کنیم. پوسترهایی که پایین تر از افق دید عابرین نصب می شوند بخاطر جمعیت در حال عبور و مرور دید خود را از دست می دهند. 

 

  • سعی کنید پوستر را در جاهای خلوت  نصب نکنید. جایی که عبور و مرور بیشتر باشد مطمئنا احتمال دیده شدن آن بیشتر خواهد بود.
  • ابعاد یک پوستر را به حالت استاندارد بگیرید. نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ. ابعاد استاندارد اغلب 70*50 و همچنین 100*70 می باشد. اما ممکن است با توجه به هدف و موضوع  این اندازه ها تغییر کنند.
  • پوستر نباید حاوی مطلب زیادی باشد. اگر شما تمام قسمتهای آن را پر از مطلب کنید چشم بیننده خسته می شود و جذاب نخواهد بود.
  • لوگو در پوستر باید کوچک درنظر گرفته شود. در کنار نام برند یا موسسه یا همایش یا هرجایی که پوستر برای آن طراحی شده است نیاز نیست مجدد نوع تجارت یا فعالیت ذکر شود. این مطالب تاثیر منفی بر جذابیت طرح خواهند داشت.
  • در طراحی پوستر از رزولوشن 300 dpi و استاندارد رنگ CMYK استفاده کنید.
  • شما به عنوان یک طراح باید این نکته را در نظر داشته باشید که رنگی که در مانیتور مشاهده می کنید با رنگی که بعد از چاپ پوستر مشاهده می کنید تفاوت خواهد داشت و اگر می خواهید رنگ واقعی یک پوستر را بعد از چاپ ببینید باید سیستم طراحی خود را کالیبره کنید.
  • اگر قصد تبلیغات محصولی خاص از طریق پوستر را دارید ما به شما توصیه می کنیم بیشتر مزایایی که برای بیننده دارد را بیان کنید نه ویژگی های محصول را.
  • مانند تمام ابزارهای تبلیغاتی سادگی را باید در نظر داشته باشید. تنوع فونت به کار رفته در یک پوستر یک نقطه ی ضعف بوده و باید نهایت از دو فونت استفاده کنید.
  • نکته مهم دیگر اینکه کپی برداری نکنید. همان طور که قبلا اشاره شد کپی برداری نشان اخلاق غیر حرفه ای طراحان می باشد. پس حرفه ای رفتار کنیم. از کارهای دیگران ایده بگیریم اما کپی خیر.
  • سعی کنید طرح پوسترتان انسجام خوبی داشته باشد. به عبارت دیگر رنگ، اشکال هندسی ، فونت، لوگو و سایر موارد به کار رفته در پوسترتناسب خوبی را ایجاد کنند و ما به شما اطمینان می دهیم تاثیر بسیار خوبی در نگاه اول برای ببیننده خواهد گذاشت.

 

نکات زیادی در طراحی پوستر وجود دارند اما اینها موارد مهمی هستند که در اغلب تبلیغات باید درنظر داشته باشید.

منبع: http://zarifgraphic.com